maandag 13 september 2010

Bieb in Riga (Letland)


Van 5 t/m 8 september 2010 was ik met een vriendin in Riga op vakantie.
Ook ik heb de tik dat ik op reis altijd een of meerdere bibliotheken bezoek wanneer die gelegenheid zich voordoet.
Ik begon 4 september in Gennep! In de eerste instantie werd mij de toegang door Wilma ontzegd omdat ik vakantie had. Maar toen ik vertelde dat Gennep de eerste bieb was die ik in mijn vakantie bezocht was ik zeer welkom! Daarna volge Riga.
De Nationale bibliotheek van Letland wordt momenteel gebouwd in Riga, zie foto's . Het gebouw heeft de vorm van het land Riga (zie kaart) en stelt tevens een golf van de Oostzee voor.Alleen de ruwbouw staat er maar je kunt al goed zien hoe het er uit gaat zien.
Riga is een prachtige stad, een groot openluchtmuseum met zijn enorme art nouveau huizen. Vanuit Weeze (duitsland) vliegveld heel makkelijk te bereiken, iets minder dan 2 uur vliegen en dan 13 km van het vliegveld naar de stad met de bus. Een groot feest. De meeste Letten in de stad spreken goed Engels. De stad is nog zeer authentiek: geen grote Westerse winkelketens, slechts een MacDonald en verder geen bekende namen.
Een aanrader!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Loets!
    Zoals je weet ben ik ook onlangs in Riga geweest en het was er idd fantastisch. De bieb heb ik gemist, maar wel heb ik andere mooie gebouwen gezien. Het centrum van Riga is net een Openluchtmuseum, schitterend gerestaureerd; ook de vele terrasjes compleet met live muziek maken Riga een zeer sfeervolle stad, die een bezoekje meer dan waard is. Groeten! Marjo B

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Werd direct nieuwsgierig naar deze bibliotheek!
    http://www.lnb.lv/en/home/learn-more-about-the-new-nll
    Wat blijkt? Ook daar wordt volop gediscussieerd over E-books!

    BeantwoordenVerwijderen